Το θέμα της μετάβασης από το δημοτικό στο γυμνάσιο έχει απασχολήσει και εξακολουθεί να απασχολεί την εκπαιδευτική έρευνα.

Σύμφωνα με ορισμένους ερευνητές η μετάβαση περιλαμβάνει τέσσερις φάσεις: προετοιμασία, μεταφορά, επαγωγή, ενσωμάτωση (Galton, Gray & Ruddock, 2000).

Η προετοιμασία -πρόληψη αρχίζει νωρίς, όταν ο μαθητής είναι στο δημοτικό σχολείο, και περιλαμβάνει μια σειρά από δράσεις που αφορούν στο συναισθηματικό και το γνωστικό τομέα. Μέσα από αυτές ο μαθητής αναπτύσσει γνώσεις και δεξιότητες που τον χαρακτηρίζουν ως προσωπικότητα και ως μέλος κοινωνικών ομάδων. Η μεταφορά από το μαθητή αυτών των  χαρακτηριστικών και των δυνατοτήτων στο γυμνάσιο τον βοηθά να γεφυρώσει  σε μια δεύτερη φάση τη μια βαθμίδα με την άλλη. Η επαγωγή είναι μια καθημερινή διαδικασία  χρησιμοποίησης και εξέλιξης των γνώσεων και των μηχανισμών που έχουν αποκτηθεί κατά την προετοιμασία και έχουν μεταφερθεί από το δημοτικό στο γυμνάσιο. Η διαδικασία αυτή θα οδηγήσει στην ενσωμάτωση, την τελική φάση, στο τέλος της οποίας  ο μαθητής αισθάνεται ασφαλής και σίγουρος για το νέο του ρόλο ως μαθητής του γυμνασίου.

Σκοπός της προετοιμασίας -πρόληψης και της ενημέρωσης είναι να ενισχυθούν οι προστατευτικοί παράγοντες, ώστε η μεταβατική περίοδος από το δημοτικό στο γυμνάσιο να εξελιχθεί ομαλά στις προσπάθειες προσαρμογής του παιδιού (είτε σε προσωπικό και συναισθηματικό επίπεδο, είτε σε γνωστικό και συμπεριφοριστικό, είτε σε κοινωνικό π.χ. ενίσχυση των δεσμών με οικογένεια και σχολείο).

Στο πλαίσιο του προγράμματος ” Ομαλή μετάβαση στο Γυμνάσιο των μαθητών της Στ΄ τάξης ” στο σχολείο μας, χτες Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023, βρέθηκε η κα Φωτεινή Βλαχοπουλιώτη, επιστημονικά υπεύθυνη του ΚΕΠΕΠΨΥ Μεσσηνίας.

Αναλυτικά το πρόγραμμα των παρεμβάσεων του ΚΕΠΕΠΨΥ έχει ως εξής:

1η συνάντηση με μαθητές την Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023-Θέμα: 
“Γνωριμία της ομάδας/ Βιωματικό εργαστήρι”

2η συνάντηση με μαθητές την Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2023   
-Θέμα: “Εφηβεία και συναισθήματα/Βιωματικό  εργαστήρι”

3η συνάντηση με μαθητές την Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου 2023   -Θέμα: “Εφηβεία και Πίεση συνομηλίκων / Βιωματικό 
εργαστήρι”

Στόχοι του προγράμματος είναι οι μαθητ;e να επεξεργαστούν:  -την έννοια της εφηβείας,  -τις αλλαγές που συνοδεύουν τη μεταβατική φάση της εφηβείας και τα συναισθήματα τους  -την πίεση των συνομηλίκων ως βασικός επιβαρυντικός παράγοντας στην υιοθέτηση αρνητικών συμπεριφορών .
4η συνάντηση με γονείς στα μέσα του Μαρτίου -Θέμα: 
” Μιλώντας για την εφηβεία: Σκέψεις και συναισθήματα γονέων”